Avec le printemps, le CIRDOC - Institut occitan de culture célèbre l'esprit de résistance. Alors que nous commémorons cette année la mémoire de Jean Moulin (1899-1943), nous pouvons nous rappeler l'action de ceux qui luttèrent dans l'espace occitan pour la liberté et la dignité. Cela commence par l'opposition de certains parlementaires, refusant que soient donnés les pleins pouvoirs au maréchal Pétain. Ils furent quatre-vingt dont plus de la moitié étaient d'une circonscription méridionale. Si nous connaissons bien le rôle majeur du député de l'Hérault Vincent Badie dans la coordination des élus contre la révision constitutionnelle portée par le régime de Vichy, d'autres aussi comme le béarnais Jean Mendiondou, le provençal Joseph Collomp ou le cantalien Maurice Montel s'illustrèrent par leur opposition.
Il est sûr que tous les Occitans ne se distinguèrent pas par leur engagement contre la collaboration et qu'après la défaite de 1940, on trouva dans les mouvements d'actions pour la langue d'oc la même sidération et parfois, les mêmes illusions maréchalistes que d'autres partagèrent dans le moment. Mais d'autres faits méritent notre intérêt. Les expositions « Témoigner, Combattre, Résister » présentées sur les deux sites (Béziers, Pau) seront l'occasion de découvrir quelques documents qui évoquent la présence de la langue dans les camps de prisonniers et la continuité de l'action culturelle dans la grande précarité des Oflags et Stalag, autour de Pèire Miremont ou Rotgèr Lapassade notamment. Mais aussi le témoignage d'auteurs qui prirent les armes pour résister et libérer le pays et qui nous laissèrent des œuvres écrites admirables comme celle de Carles Camprós. Et nous n'oublierons pas que dans le maquis, on parlait aussi l'occitan. Que la langue se soit maintenue dans la tourmente, est à la fois un héritage et un chemin espoir.
Découvrir la Letra en Òbra 14 - Mai/Julhet 2023:
ICI
Amb la prima, lo CIRDÒC - Institut occitan de cultura celebra l’esperit de resisténcia. Mentre que se rapèla la memòria del Jean Moulin (1899-1943), nos podèm rementar l’accion de los que luchèron dins l’espaci occitan per la libertat e la dignitat. Aquò comença per lo vòte d’unes parlementaris refusant que sián balhats los plens poders al marescal Pétain. Foguèron ochanta que mai de la mitat èran d’una circonscripcion miègjornala. Se coneissèm plan lo ròtle màger del deputat d’Erau Vincent Badie dins la coordinacion dels elegits contra la revision constitucionala portada pel regim de Vichy, d’autres tanben coma lo bearnés Jean Mendiondou, lo provençal Joseph Collomp o lo cantalés Maurice Montel s’illustrèron per lor oposicion. Segur que totes los occitans se distinguiguèron pas per lors engatjament contra la collaboracion e qu’après la desfaita de 40 se trapèt dins los moviments d’accions per la lenga d’òc la meteissa sideracion e, de còps, illusions marescalistas que d’autres partegèron dins lo moment. Mas d’autres faits meritan lo nòstre interès. Las mòstras « Testimoniar, Combatre, Resistir » presentadas suls dos sitis (Besièrs, Pau) seràn l’escasença de descobrir qualques documents qu'evòcan la preséncia de la lenga dins los camps de presonièrs e la continuitat de l’accion culturala dins la granda precaritat dels Oflags e Stalags alentorn del Pèire Miremont o Rotgèr Lapassade notadament. Mas tanben lo testimoniatge d’autors que prenguèron las armas per resistir e liberar lo país e que nos daissèron d’òbras escritas remirables coma la de Carles Camprós. E oblidarem pas que dins lo maquís se parlèt tanben l’occitan. Que la lenga se mantenguèsse dins la tormenta, es a l’encòp un eretatge e un camin espèr.
Descobrir la Letra en Òbra 13 - Mai/Julhet de 2023:
Aquí